MichelleIP

Hvornår vil I fortælle om fødsel?

43 indlæg i dette emne

Hej allesammen.

Vi havde min søster og hendes kæreste på besøg til film-aften i går og kom til at snakke om fødslen nu der er under en måned til termin :)

Fandt ud af at min søster regner med at vi kontakter hende/familien når jeg får veer og før barnet er født. Sådan at de også kunne være derude, når barnet kom til verden.

Selv havde jeg tænkt at man først fortalte familie+venner om det, når man HAR født barnet... :unsure Især da man, så vidt jeg husker, godt kan have veer i nogle dage. (Evt. info: vil kun have min mand derinde under fødslen)

Min mand havde tænkt at vi ringede til vores forældre når vi kørte på hospitalet og så tog kontakt igen når barnet var ved at komme.

Hrmmm... Det er ikke sådan når ting man ikke lige havde regnet med og taget for givet springer frem <_<

Hvad har I tænkt jer at gøre?

Og hvad har I flergangsfødende af gode råd til hvad man bør/bør ikke gøre fra jeres tidligere fødsel/fødsler?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mand og jeg er heldigvis helt enige om, at ingen får noget at vide, før barnet er født (og måske endda først et par timer efter, så vi i ro og mag lige kan nyde vores lille vidunder :wub)

Jeg magter simpelthen ikke tanken om, at alle går og tænker "Ej hun føder nu, hører vi mon snart noget?" mens jeg ligger og arbejder. Og jeg magter endnu mindre tanken om at hele den pukkelryggede kommer fem minutter efter at bebs er ude. :o No way!

Altså selvfølgelig kunne vandet gå mens man er hos familie, og så ved de det jo... Men ellers så vil jeg godt have det "for os selv". Og det er mig bekendt fuldt respekteret i hele familien. Min mor har endda sagt, at hun helst ikke vil vide noget, før bebsen er ude, fordi hun ikke har nerver til at gå og tænke, at jeg har ondt :biglove

Da min bror fik deres første, ringede han vist også først et par timer efter at hun var kommet til verden. Jeg vidste det så godt med deres nummer to. Der var hun gået langt over tid, og da vi så nåede til min brors fødselsdag skrev jeg en sms om, at det kunne være sjovt hvis den lille kom nu. Og så fik jeg en sms tilbage om, at det gjorde han vist, og at jeg lige ville høre noget senere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MIn mor, søster og S's forældre bor i Jylland alle sammen, så jeg tror de får det at vide når jeg får veer, så kan de stille og roligt gøre sig klar til at pakke og komme herover til KBH (hvis de altså vil det - altså min mor og søster vil helt sikkert, men er faktisk ikke sikker på at S's forældre gider komme før vi er hjemme osv)..

Men jeg tror først at jeg siger de skal tage afsted efter vi er taget ind på hosp, for orker ikke rigtigt at have folk herhjemme, mens jeg sidder med veer osv..

Boede de tæt på, ville de ikke få noget at vide før vi tog ind på hospitalet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min familie får det først af vide efter jeg har født.

Undtagen min mor som skal være med til fødslen.

Men alle andre må vente, og skal ikke komme rendende 5 min. efter, det kan jeg slet ikke overskue :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg skal ha planlagt ks og de får det først afvide når vores dreng er kommet til verden :loveshower så ikke der kommer for mange smsér :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er der ingen der får besked før efter fødslen. Kan slet ikke overskue tanken om familie der kommer stormende ind, inden jeg har fået samlet benene igen...

Ved at mine forældre ikke vil vide noget før efter, men aner faktisk ikke hvad Mortens forældre regner med. Måske man lige skulle afstemme forventninger næste gang vi ses.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved den første var det ikke meningen at der var nogen der skulle vide noget før udover min mand og jeg. Det blev dog lidt anderledes, da vi skulle have været til fødselsdag den dag jeg fik veer og vi var godt klar over, at vi nok ikke kunne finde på en anden undskyldning som kunne holde en dag før termin. Min familie hverken kontaktede os eller stod klar på hospitalet, hvilket jeg var meget glad for. Nu havde jeg så også lige veer i 53 timer inden jeg endelig fødte(han blev taget med sugekop).

Ved nummer to vidste mine forældre det, da de skulle passe den ældste imens (og sikkert også vuggestue personalet, da mine forældre pludselig skulle hente, hvilket de ellers sjældent gør). Denne gang havde jeg veer i 48 timer inden jeg fødte, så ja ved nogen af os hvor det tager det lang tid.

Her ved nummer 3 bliver det kun min mands forældre som ved noget inden, da de skal passe drengene.

Jeg har det bedst med at så få som muligt ved noget inden og at jeg ikke bliver kontaktet imens det står på, vi skal nok kontakte efter, men det er jo individuelt hvad man har det bedst med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil helst at det kun er os der ved det, og at vi venter med at ringe og fortælle folk det til måske et par timer efter (især hvis det er om natten.. Så ville jeg gerne vente til om morgen.)

Min kæreste ville gerne fortælle det til forældrene når jeg får veer..

SÅ vi er nået til enighed om at han må ringe og fortælle folk det, så snart jeg har født :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gav ikke besked før jeg havde født.. Jeg ville ikke have gæster på fødegangen, synes den tid skulle være vores.. Og jeg ville være ordentligt påklædt når vi fik besøg..

Min mor blev ret skuffet, for hun troede, hun skulle med til fødslen og kunne slet ikke forstå hun ikke måtte få besked, så hun kunne være i venteværelset..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte for 4 uger siden, og der var kun mine svigerforældre der vidste noget fordi de skulle passe vores dyr. Nu fødte jeg 5 uger før termin, så vi vidste ikke om det var veer da vi tog afsted, så på en måde vidste de ikke at fødslen var igang.

Jeg fødte kl 4.10 om morgen, og omkring kl 8 ringede min mand til den nærmeste familie. Inden fødslen havde vi talt om at vi ville vente med at fortælle noget til vi selv var klar, og havde haft tid nok kun os 3 sammen. Nu gik min fødsel rigtig godt, så der gik ikke lang tid før vi havde lyst til st fortælle det. Det var så stor en oplevelse at det bare skulle deles med familien. Sådan havde jeg slet ikke forestillet mig jeg ville have det inden.

Min mands søster havde også forventet at få besked når veerne begyndte, og kunne slet ikke forstå vi ikke ville sige noget før.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den eneste der får besked når jeg har veer, er min mor da hun skal med til fødslen.

Alle andre får først besked EFTER fødslen. Jeg gider ikke at have gæster to min efter jeg har født.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er egentlig ligeglad med om folk ved jeg har veer, det må da være værst for dem selv at gå og tænke på hvad der mon sker, for jeg har ikke tænkt mig at bruge energi på at opdatere nogen undervejs mens fødslen står på. Og min kæreste kan heller ikke, da jeg har brug for han blir ved min side, den dag er det MIG som bestemmer. Folk ved på forhånd at jeg ikke ønsker besøg på hospitalet, da jeg regner med at føde ambulant og ta hjem med det samme, og nok selv skal melde når vi er klar til at få besøg. De andre gange har jeg ringet eller skrevet til folk 1-2 timer efter fødslen. Jeg har hver gang glædet mig til at kunne give nyheden og at få besøg af familien i de første dage og vise det lille vidunder frem med stor stolthed.

Hvis jeg var i din situation ville jeg nok ta en snak med søster om at du ikke har lyst til at de kommer ind lige når jeres barn er født men selv vil bestemme hvornår I er klar til at få besøg. Hvis din mand syns han har tid til at gå ud og ringe til jeres forældre midt mens det står på må I jo prøve at blive enige om hvad der er ok, jeg tror egentlig han får nok at gøre med at ta sig af dig når det er ved at være tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har jo ikke født før, men vil bare lige sige at når du ikke har lyst til at der er nogen mens du føder, -som så er klar til at se bebsen med det samme, så skal du bestemt holde fast i det.. Jeg tror at det er meget vigtig at du/i har ro og kan tage det i det tempo i vil, specielt når det er den første fødsel..

Og jeg mener at det allervigtigste er hvad DU har lyst til, -det er jo ikke din mand eller søster der føder..

Jeg vil i hvert fald bestemme det hele med hensyn til min fødsel :D

Held og lykke med beslutningen :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld mig men hvilken fødegang vil modtage gæster, medmindre de skal være med til fødslen?

Det er siden i næsten alle tænker på det ?

Med August vidste folk det godt jeg blev sat igang 40+1 og havde veer og han blev først født 40+5 om natten

Der var ingen overhovedet der kontaktede os før vi sendte en SMS, det havde vores venner og familie pli til ikke at gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min mor og jeg sad i venteværelset da min søster fik hendes første søn, så på Skejby er det helt ok med at man sidder og venter - hvis altså den fødende synes det er ok.. (min søster ville så gerne have os der, så derfor var vi der!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde planlagt kejsersnit om mandagen, men natten til søndag fik jeg veer og endte på hospitalet. Om morgenen ringede vi til vores forældre og fortalte det, og sagde de ville få mere at vide, når vi vidste, hvad tid jeg kunne få fortaget kejsersnittet. Det blev fortaget ved 15 tiden, og efter kejsersnittet havde jeg blot ligget knap en halv time, før svigerforældrerne kom. Senere kom mine forældre og så svigerinde og mand. Jeg var helt groggy af narkosen, da jeg havde været under fuld narkose, og fortryder derfor, at vi fik besøg så tidligt. Jeg husker stort set intet, og jeg ville gerne have været ovenpå inden.

Denne gang får folk altså ikke lov til at komme før dagen efter og besøge os. Jeg magter det virkelig ikke uanset fødselsmetode, og det må de acceptere. Forældrerne skal nok få at vide, når fødslen i gang. Også fordi vores dreng skal passes den dag. Men that's it! Jeg vil også gerne nyde mit barn, inden andre kommer. Også selvom de kommer hurtigt i bedste mening.

Folk ville i øvrigt aldrig få lov til at sidde og vente, mens fødslen var i gang. Jeg ville få pip og stress :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld mig men hvilken fødegang vil modtage gæster, medmindre de skal være med til fødslen?

Det er siden i næsten alle tænker på det ?

Med August vidste folk det godt jeg blev sat igang 40+1 og havde veer og han blev først født 40+5 om natten

Der var ingen overhovedet der kontaktede os før vi sendte en SMS, det havde vores venner og familie pli til ikke at gøre.

Da min søster fødte på hvidovre hospital kom hendes svigerfamilie ind og ventede i venteværelset. Lige så snart de hørte babygråd styrtede de ind på stuen, trods min søster havde sagt på forhånd at hun ikke ønskede det - både til familien og personalet.

Sådan en situation skal jeg ikke ud i. Jeg ønsker fred og ro med min baby, og så må folk komme når jeg er klar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor omkring Esbjerg og min familie er fra Fyn - kærestens fra Frederikshavn.. Første gang sendte vi en SMS om at fødslen så småt var igang til de nærmeste og min mor havde masser af tid til at komme herover - da hun skulle være med til fødslen.. (at det så tog 67,5 time fra vandet gik til hun kom, havde jeg ikke forventet). Men der var ikke noget rend efterfølgende.. Kærestens familie kommer ihvertfald ikke rendende.. Denne gang regner vi med vi gør det på samme måde og håber på at komme hjem samme dag.. Hvis det er muligt, så får folk også besked på at vi lige vil have en dags tid for os selv hjemme :-) Men det ved jeg de vil respekterer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har egentligt ikke atlt om det, men burde måske gøre det..

Regner med at mine forældre får det at vide, når jeg får veer, for de skal tage sig af vores dyr. Hvis jeg føder til termin, er mine 2 bonuspiger på sommerferie hos os. og så skal de også passe dem.

Hvis det går i gang før tid, risikerer vi, at min mand er på arbejde et eller andet sted i Syddanmark om natten, og i så fald bliver mine forældre meget involveret. Hvis han ikke kan nå hjem, så må min mor med til fødslen i stedet, selvom det selvfølgelig helst skal være ham!!

Hvis det stod til mig, ville der gå uger inden mine svigerforældre fik noget at vide, ønske ikke at se dem de første par måneder...men den går jo nok ikke. Iflg. min mand kom de ikke stormende, da han fik de 2 første med sin eks. så håber de heller ikke gør hos os! Har ihvertfald slået 100% fst, at der ikke skal være overnattende gæster hos os de første måneder efter fødslen! De kommer fra Nordjylland, så det tager da i det mindste nogle timer inden de kan nå Fyn ;)

Mine brødre, og deres familier, regner jeg med, at vi kontakter, når fødslen er vel overstået. er desuden helt sikker på, at de vil respektere det, hvis vi siger, at de godt lige må vente et par timer med at komme på besøg.

Min svigerinde, er vi røget helt i totterne men, så hun får nok slet ikke noget at vide, før mine svigerforældre fortæller hende det..

Som I kan høre, bliver den slags overvejelser ikke mlettere af, at man har den ene konflikt efter den anden med svigerfamilien :( Min mand er så træt af dem, og har mest lyst til at kappe kontakten helt, men det er jo bare ikke nemt, når det er ens forældre... Heldigvis har vi det begge helt fantastisk med min familie, så lidt positivt er der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke helt kommet så langt i mine overvejelser hvornår de skal have besked. Men en kollega der har født gav mig rådet at vente med at sige det så vi fik den første tid alene med trolden og folk ikke kom rendende, før man er klar til det. Så jeg synes dig og din mand skal snakke tingene igennem og finde en fælles løsning. Og mind ham om det er DIG der føder og er udmattet og 'udstillet' og ikke ham. Og så fortæl søster og resten af familien om jeg valg og stå fast.

Held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De eneste seks personer der får det at vide, er følgende:

Mor - skal være med til fødslen

Søster - Skal være med til fødslen

Mine to brødre

Min bedste veninde

Og min far.

Jeps, jeg skrev SEKS personer. Men lige præcis de mennesker, har jeg brug for ved hvad der sker. De betyder alverden! :loveshower Og da eksen ikke er en del af det, synes jeg kun at det er de mennesker jeg vil dele det med :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhh, jeg tvivler paa, at vi kan snige os afsted til hospitalet uden at nogen her i svigerfamilien eller landsbyen opdager det, ha ha laugh.gif

Det skulle da lige vaere, hvis det bliver mellem kl. 2 og 5 om natten, hvor der er allermest stille i landsbyen. Men det er ogsaa ok. Der er alligevel 35 km og svigermor lader os helt sikkert faa vores soen uden at blande sig. Men hvor laenge hun saa vil vente med at se sit barnebarn, det ved jeg ikke og herregud, taenker jeg, det er jo hendes foerstefoedtes foerstefoedterolleyes.gif Jeg tager en telefonliste med, som min mand og/eller jeg kan gaa efter naar vi har sundet os sammen med Noah, men min familie maa gerne vide det hurtigtloveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fik den første var det kun min mand og min mor der viste at fødslen var i gang, da de begge var med. Vi sendte en sms til vennerne og ringede til familien da jeg havde født. Og vi fik først besøg da vi var kommet op på barselsgangen og havde sovet lidt..

Denne gang er der et par stykker mere der kommer til at vide at det er gået igang, da vi jo skal have passet den store.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min familie må også gerne vide det hurtigt. Caroline er ikke kun min glæde, og heldigvis for det.. Tænk at have så mange mennesker omkring sig, der er ellevilde :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne forestille mig at vores forældre og søskende får det afvide. Mine forældre skal passe vores hund så det er jo naturligt at de skal vide noget.

Jeg forstår ikke at i skriver at folk kommer rendende uden at i har givet lov. Det kunne jeg godt nok aldrig drømme om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER