Guest

Nogen der har set "A Clockwork Orange"?

10 indlæg i dette emne

.. Der kan hjælpe mig lidt?

Jeg har en opgave, der lyder følgende:

"Give examples of how the film contrasts Alex and the society he lives in. What is achiecved by doing this?"

Har lidt problemer med at få forstået det rigtigt. Håber der er en, der kan hjælpe :)

Del dette indlæg

Har nok set den film ca. 1000 gange :rolleyes Absolut all-time yndlingsfilm :loveshower

Men jeg er usikker på, hvad der menes med spørgsmålet :unsure Tænke tænke...

Del dette indlæg

Annonce ♥

ej hvad er det for en film, synes ikke jeg kan genkende titlen. Resume udbedes

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså den gennemgående pointe (som jeg har forstået det) er jo at filmen skal være en kritik af det alt for renskurrede, ordentlige og styrede samfund og af behaviorismen...

Kontraster... Bum bum... Kunne det være noget med sproget? Jeg mener at det kun er Alex og hans "droogs" der taler det der særlige sprog (som jeg har glemt hvad hedder, men det kan du måske google dig til), hvor f.eks. ham der hans sagsbehandler og forældrene taler (i hvert fald en smule) mere almindeligt... Det kan måske være med til at fremhæve Alex som en levende karakter (som appelsinen i klokkeværket?)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså jeg forstår det som om at du skal give nogle eksempler på hvilke kontraster (forskelle), der er mellem Alex og samfundet.

Derefter skal du så analysere, hvad filmen vil opnå ved at vise disse forskelle. Altså hvad er budskabet?

Jeg har desværre kun set filmen én gang for mange år siden. Så jeg kan ikke lige svare på spørgsmålene.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså den gennemgående pointe (som jeg har forstået det) er jo at filmen skal være en kritik af det alt for renskurrede, ordentlige og styrede samfund og af behaviorismen...

Kontraster... Bum bum... Kunne det være noget med sproget? Jeg mener at det kun er Alex og hans "droogs" der taler det der særlige sprog (som jeg har glemt hvad hedder, men det kan du måske google dig til), hvor f.eks. ham der hans sagsbehandler og forældrene taler (i hvert fald en smule) mere almindeligt... Det kan måske være med til at fremhæve Alex som en levende karakter (som appelsinen i klokkeværket?)

Altså Nadsat? Det kunne måske være. Tænke tænke

Del dette indlæg

Annonce ♥

ej hvad er det for en film, synes ikke jeg kan genkende titlen. Resume udbedes

I en lidt anden tid end vores (ikke rigtig fremtid og heller ikke rigtig nutid) har vi hovedpersonen Alex, der sammen med sine "droogs" (kammerater) hærger og plyndrer og voldtager. Det er en ret voldsom film! Men selvom Alex er en virkelig voldsom forbryder, så fatter man lidt sympati med ham. Han er charmerende, han er kulturel, han elsker klassisk musik (Thalia: Måske er der en kontrast med musikken... Alex er noget mere kultiveret og høflig end mange af de mennesker han støder på, tænker jeg...), han har et meget levende sprog og han tager absolut hvad han vil have (på en meget modbydelig måde dog) og lever livet. Det er også ham, der er fortæller, så man bliver ligesom hans "fortrolige"...

Nå, men under en af deres plyndringer kommer Alex til at slå en kvinde ihjel. Og det kommer han så i fængsel for. I fængslet bliver han så tilbudt at deltage i et forsøg, der måske kan få ham ud før tid: Ludovicek-metoden, tror jeg de kalder den, eller noget i den stil i hvert fald. Pointen i metoden er lidt ligesom Pavlovs hunde... At man vil stimulere Alex til at føle noget bestemt ved bestemte stimuli. Men de tager den så lige et skridt videre: De giver Alex noget medicin, så han får meget STÆRK kvalme og så tvinger de ham (med et modbydeligt apparat, der tvinger øjnene åbne) til at se voldsfilm....

Og så sker der nogle ting og sager, men jeg vil ikke give HELE handlingen væk :P

Anyway, det er en MEGET seværdig film, synes jeg! Lidt svær at forklare, men det er heller ikke så meget handlingen i sig selv, der er fed, men budskabet og så alle "finesserne". Sproget især, men også det visuelle. :)

Feeeeeeeeeeeeeeeeeeeed film! :loveshower

Undskyld, hvis det blev rodet, eller hvis jeg spoilede for meget, men blev lige grebet :blush

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er en kæmpe kontrast mellem Alex og hans forældre... De er sådan nogle små sørgelige nikkedukketyper, der næsten ingen mimik har, mens Alex nærmest "danser" og poserer når han taler...

Måske kan der også være noget i deres tøj... Jeg har ikke sådan kigget på film-detaljer, men jeg synes da det er påfaldende at Alex er klædt helt i hvidt, og jeg tænker om en del af de andre måske har mørkt tøj på? Bortset fra moderen med det særdeles fancy farvede hår :P

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vanni: Det er nogle syrede trailere man kan finde for filmen på youtube, men jeg synes at denne her (som godt nok er for en 40th anniversary edition) giver et ret godt billede af filmen:

Del dette indlæg

Annonce ♥

Og en scene med ultra-violence

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER