Guest

Hvad ville du gøre?

22 indlæg i dette emne

Du er på vej hjem. Klokken er lige lidt over 02:00, natten til søndag. Radioen kører og du nynner lidt med sangene. Du kører ud af byen og cirka 7 km ude, ser du en ung mand gå rundt på bare strømpesokker, uden jakke på og plørefuld?

Hvad ville du gøre?

Det er var lidt det jeg stod i her tidligere på natten. En ung mand gik rundt ude på en mørk landevej 7 km udenfor Odense, uden særlig meget tøj på og samtidig var han meget slingrende.

Vi stoppede bilen og fik snakket med ham. Gutten viste sig at være fra Ølsted og var til Odense til noget håndboldkamp sammen med nogle kammerater, men var åbenbart gået fra vennerne fra et tidspunkt, for at gå hjem.

Vi ringede først til politiet, som ikke ville gøre noget. Det kunne de sørme ikke tage sig af. :prik Nå, men så måtte vi jo ringe efter en taxa - der gik 45 minutter fra vi ringede første gang, til der kom en. Ventetiden kun afbrudt af 2 opkald til Taxa Fyn for at brokke mig over dem.

I mellemtiden fik jeg snakket med hans kæreste og hans venner. Den stakkels kæreste at blive ringet op af en fremmed kvinde klokken l*** om natten med beskeden om at hans kæreste har gået over 7 km på en mørk landevej, uden tøj på.

Vi fik heldigvis langt om længe en taxa til ham, og han blev sendt ind til Odense.

Jeg var, og er stadig meget rystet over at folk ikke er stoppet for at hjælpe gutten! Der er kørt tonsvis af biler forbi ham på vejen fra Odense af og ud til knap Langeskov, hvor vi fandt ham.

Hvad ville I have gjort? Være kørt videre og have ladet som ingenting, eller være stoppet som os, og have hjulpet ham?

Del dette indlæg

Jeg tror jeg havde stoppet hvis vi var flere i bilen. Ellers tror jeg at jeg havde holdt ind, rullet vinduet en smule ned og spurgt om han skulle have hjælp. Måske ringet til Politiet som jo så ikke var til meget hjælp kan jeg høre.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde klart stoppet og hjulpet.

Bliver så forarget over at det at hjælpe et andet menneske ligger nogle mennesker så fjernt :angry

Hvor var det godt du stoppede :respekt

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis jeg var selv havde jeg ikke stoppet bilen. Hvis jeg var sammen med nogen havde jeg måske.

Som ung er jeg mange gange gået hjem 5-7 km i en brandert - også uden sko på, men det er også fordi det bare er rart at få stiletterne af. Der er aldrig nogen der er stoppet.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis jeg var selv havde jeg ikke stoppet bilen. Hvis jeg var sammen med nogen havde jeg måske.

Som ung er jeg mange gange gået hjem 5-7 km i en brandert - også uden sko på, men det er også fordi det bare er rart at få stiletterne af. Der er aldrig nogen der er stoppet.

Problemet var lidt her at gutten var på vej til Ølsted. Det ligger altså 205 km. Han anede ikke hvor han var og var ellers bare lidt konfus. Havde ingen mobil på sig, og kunne ikke engang huske nummeret på sin egen kæreste - tælleren på min mobil siger han prøvede 16 forskellige numre, før det rigtige indtraf.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu kan det godt være det er mig der er en egoistisk gimpe- so be it!

Nej, jeg var ikke stoppet og da slet ikke hvis jeg var alene. MÅSKE hvis der havde været et par mænd med i bilen også ;)

Mht politi, så må jeg indrømme at jeg godt forstår, at deres første prioritet en lørdag nat, måske ikke lige er at blæse ud til en fuld mand på strømpesokker, for at køre ham hjem. Jeg håber måske ligefrem der er vigtigere ting de har at tage sig til ;)

Jeg forstår også udemærket, at der har været 45 minutters ventetid på taxi en lørdag nat- det synes jeg da heller ikke der er noget unormalt i.

Og så bliver jeg også nødt til at sige, at jeg da synes manden selv står med det største ansvar. Synes det et vildt betænksomt at drikke sig så hen i hegnet, at man ikke ved hvor man er. Synes også et eller andet sted, at de der har været sammen med ham har et eller andet ansvar. Hvorfor er det pludselig politi og taxafirma eller andre der har ansvar for en kæmpe brandert? Man må da gerne selv tage ansvar for sig selv.

Når det er sagt, så synes jeg da det var det rigtige at gøre at ringe efter en taxa, der kunne køre manden hjem. Men jeg kan ikke forstå man er rystet over politi og taxa ikke ser det som førsteprioritet en lørdag nat.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nej, jeg var ikke stoppet og da slet ikke hvis jeg var alene. MÅSKE hvis der havde været et par mænd med i bilen også ;)

Mht politi, så må jeg indrømme at jeg godt forstår, at deres første prioritet en lørdag nat, måske ikke lige er at blæse ud til en fuld mand på strømpesokker, for at køre ham hjem. Jeg håber måske ligefrem der er vigtigere ting de har at tage sig til ;)

Jeg forstår også udemærket, at der har været 45 minutters ventetid på taxi en lørdag nat- det synes jeg da heller ikke der er noget unormalt i.

Og så bliver jeg også nødt til at sige, at jeg da synes manden selv står med det største ansvar. Synes det et vildt betænksomt at drikke sig så hen i hegnet, at man ikke ved hvor man er. Synes også et eller andet sted, at de der har været sammen med ham har et eller andet ansvar. Hvorfor er det pludselig politi og taxafirma eller andre der har ansvar for en kæmpe brandert? Man må da gerne selv tage ansvar for sig selv.

Når det er sagt, så synes jeg da det var det rigtige at gøre at ringe efter en taxa, der kunne køre manden hjem. Men jeg kan ikke forstå man er rystet over politi og taxa ikke ser det som førsteprioritet en lørdag nat.

:ditto Jeg er 100% enig!

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg samler blaffere op, hvis jeg ikke er alene i bilen.

Er jeg alene, gør jeg det ikke, simpelthen for min egen sikkerhed.

J og jeg har ofte en længere debat om dette når vi kører bil, for han samler konsekvent ikke nogle op og det kan jeg godt.

Hvis der går nogle mennesker ude i vejkanten med fyldte poser og jeg VED at der er 3-5 km. hen til den nærmeste by, så kan jeg sq godt tage dem med og sætte dem af hjemme ved dem selv, men det vil J ikke.. :P

Men i sådan en situation, ville jeg nok også være kørt forbi - for

1. manden var tydeligt fuld og jeg bryder mig ikke om fulde mennesker.

2. man har altid et ansvar over for sig selv.

3. han er sådan set selv skyld i at det han har gang i - så kan man lade være med at drikke sig så plører fuld.

Havde han ikke været fuld og var han f.eks. blevet berøvet og jeg kunne se tydelige tegn på at han ikke var skyld i det selv - så havde jeg stoppet op og tilbudt et sæde og et opkald.

Selvølgelig har det da været rart for ham at andre ville tage sig af det, men jeg var altså også kørt forbi for det er ærlig talt ikke mit problem at manden har drukket sig skide fuld og ikke aner, hvad han foretager sig.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Må lige oplyse at vi fik at vide der ville gå 5 minutter fra jeg ringede til der ville komme en. At der så gik 45 minutter synes jeg er hovedrystende.

De der har været sammen med ham har et kæmpe ansvar. Det er jeg helt enig i.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg havde klart stoppet og hjulpet.

Bliver så forarget over at det at hjælpe et andet menneske ligger nogle mennesker så fjernt :angry

Hvor var det godt du stoppede :respekt

Altså hvis jeg havde været alene havde jeg nok heller ikke gjort det, men nu var vi da heldigvis to i bilen. Jeg ville have haft det virkelig svært, hvis jeg idag kunne læse i dagspressen at en ung mand var blevet fundet i vejgrøft, velvidende det var ham jeg tidligere bare var kørt forbi.

Men jeg er altid blevet opdraget til at hjælpe andre, for tænk nu, hvis det en dag var mig selv der gik der? Nu har jeg før prøvet at hutle rundt på Nørrebro uden jakke på og kun iført en tynd top og et shorts. Der var en forbipasserende, der stoppede og valgte at hjælpe mig tilbage til hotellet. Jeg vidste udemærket godt hvor jeg var, men alligevel er jeg virkelig glad for hendes handling. Jeg vælger umiddelbart altid bare at tro på det bedste i folk.

Og selvom manden helt selv var skyld i sin brandert, synes jeg ikke man kan sige at det er hans eget problem, at han har bragt sig i den situation.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er nu også "opdraget" til at hjælpe andre, og synes også jeg gør det i rimelig vid udstrækning. Jeg ville også ønske andre ville hjælpe mig, hvis jeg kom i knibe, og her taler vi nok om en helt anden type kniber. Men jeg er overbevist om, at det aldrig ville ske, at jeg flagrede rundt uden tøj/tyndt tøj et fremmed sted i en brandert, og skulle have hjælp til at komme videre. Sådan er jeg nemlig "opdraget" ;)

Og som skrevet, synes jeg det var fint I ringede efter en taxa. Men jeg synes da ikke- altså virkelig ikke det er et problem for politiet :huh Men ok- problemer er jo relative efter hvem der ser ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er nu også "opdraget" til at hjælpe andre, og synes også jeg gør det i rimelig vid udstrækning. Jeg ville også ønske andre ville hjælpe mig, hvis jeg kom i knibe, og her taler vi nok om en helt anden type kniber. Men jeg er overbevist om, at det aldrig ville ske, at jeg flagrede rundt uden tøj/tyndt tøj et fremmed sted i en brandert, og skulle have hjælp til at komme videre. Sådan er jeg nemlig "opdraget" ;)

Og som skrevet, synes jeg det var fint I ringede efter en taxa. Men jeg synes da ikke- altså virkelig ikke det er et problem for politiet :huh Men ok- problemer er jo relative efter hvem der ser ;)

Det var nu heller ikke ment sådan overfor dig. :)

Men for at forklare - hvis nu manden ikke havde været så heldig at have nogle penge på sig, så var politiet faktisk forpligtede til at komme ud og hente ham. Det jeg blev lidt harm over var at de mente jeg bare kunne køre ham ind til banegården selv. For som de selv sagde, så kunne vi ikke bare efterlade ham der.

Men ja, det sidste har du nok ret i.

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg ved skisme ikke helt, hvad jeg havde gjort. Var jeg alene, så er jeg meget i tvivl, men var jeg sammen med nogen i bilen, så ville jeg nok hjælpe manden, og undre mig over, hvor hans venner var henne...

Jeg samler ikke blafre op, fordi jeg ved ikke, hvem de er og hvad de kan finde på...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville stoppe hvis vi var flere i bilen, ellers tror jeg at jeg ville ringe til politiet om at der går en mand ved vejen nærmest uden tøj på - Hvis nogen skulle efterlyse ham senere så ved politiet jo at der går en ca. der og der. Havde det været en kvinde var jeg stoppet lige meget hvad!

Kan man gøre noget så BØR man gøre noget! Nogle gange slår det klik og så ender man i sådan en dum situation og de færreste kan nok sige sig fri for at have været ALT for fulde på et tidspunkt og gjort noget dumt, nogle dumme ting er bare farligere end andre og så kan man godt give dem en hånd hvis man kan (syntes jeg). Vi ved jo ikke hvad der er gået forud for at vi møder ham - er han blevet berøvet og sat af midt på vejen? Slået i hovedet og derfor desorienteret? Man ved det jo ikke før man har talt med fyren!

Jeg tror nok der er nogen der er flove over den unge fyr der i en brandert døde i vinters fordi han var gået fra bussen uden jakke på i minus grader... Det er selvfølgelig ikke folks ansvar, men det er SÅ ærgerligt at sidde og tænke at man måske kunne have gjort noget.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville stoppe hvis vi var flere i bilen, ellers tror jeg at jeg ville ringe til politiet om at der går en mand ved vejen nærmest uden tøj på - Hvis nogen skulle efterlyse ham senere så ved politiet jo at der går en ca. der og der. Havde det været en kvinde var jeg stoppet lige meget hvad!

Kan man gøre noget så BØR man gøre noget! Nogle gange slår det klik og så ender man i sådan en dum situation og de færreste kan nok sige sig fri for at have været ALT for fulde på et tidspunkt og gjort noget dumt, nogle dumme ting er bare farligere end andre og så kan man godt give dem en hånd hvis man kan (syntes jeg). Vi ved jo ikke hvad der er gået forud for at vi møder ham - er han blevet berøvet og sat af midt på vejen? Slået i hovedet og derfor desorienteret? Man ved det jo ikke før man har talt med fyren!

Jeg tror nok der er nogen der er flove over den unge fyr der i en brandert døde i vinters fordi han var gået fra bussen uden jakke på i minus grader... Det er selvfølgelig ikke folks ansvar, men det er SÅ ærgerligt at sidde og tænke at man måske kunne have gjort noget.

Man ved heller ikke om han har tendens til at blive voldelig når han er fuld, eller om der er noget andet farligt ved ham.

Og så er det jo forår nu, ikke vinter. Der er sikkert nok koldt om natten, men mig bekendt ikke minusgrader. Jeg tænker, at en ung mand med et normalt helbred ville kunne gå hjem eller lægge sig til at sove, og så finde en måde at låne en telefon på den næste dag. Og så ville han blive skidehamrende forkølet oveni sine tømmermænd, men det er jo ikke farligt (og måske en fin lektie om ikke at drikke sig så fuld :P)

Det er rigtig fint, hvis nogen har lyst/overskud/mod til at hjælpe og jeg vil bestemt ikke udelukke, at jeg kunne finde på at stoppe op, hvis vi var flere i bilen. Men jeg kan ikke rigtig se, hvad politiet har med det at gøre (udover at jeg synes det er fint, at de er orienterede), og i forhold til at man som sagt heller ikke ved, om han er farlig, så synes jeg sagtens at man kan forsvare at lade være med at gøre noget :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Btw, hvis han gik på en vej, hvor der kørte tonsvis af biler, så ville jeg måske også tænke, at der er mange, der ville se ham, hvis han begyndte at halte eller havde lagt sig ned... Altså forstå mig ret, så længe han går oprejst, så fryser han vel højest, og hvis det blev rigtig slemt, så ville han jo blive opdaget (og så ville politi eller evt. ambulance vel formodentlig også reagere).

Det er bestemt en god gerning at hjælpe manden, og superfint af jer at I gjorde det. Men jeg synes ikke der er noget særligt forargeligt over ikke at stoppe op, det var vel næppe fordi han var i livsfare. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige en ting, der undrer mig... Han var fra Ølsted og havde været i Odense til håndboldkamp, og var nu ved at gå hjem. Da I endelig får en taxa til ham kører han mod... Odense?

Er det mig, der har misforstået noget, eller er det en tastefejl? :) Eller skulle han ind og feste videre? :lolhit

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige en ting, der undrer mig... Han var fra Ølsted og havde været i Odense til håndboldkamp, og var nu ved at gå hjem. Da I endelig får en taxa til ham kører han mod... Odense?

Er det mig, der har misforstået noget, eller er det en tastefejl? :) Eller skulle han ind og feste videre? :lolhit

Han skulle indtil Odense og mødes med hans kammerater, så de kunne komme hjem :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Btw, hvis han gik på en vej, hvor der kørte tonsvis af biler, så ville jeg måske også tænke, at der er mange, der ville se ham, hvis han begyndte at halte eller havde lagt sig ned... Altså forstå mig ret, så længe han går oprejst, så fryser han vel højest, og hvis det blev rigtig slemt, så ville han jo blive opdaget (og så ville politi eller evt. ambulance vel formodentlig også reagere).

Det er bestemt en god gerning at hjælpe manden, og superfint af jer at I gjorde det. Men jeg synes ikke der er noget særligt forargeligt over ikke at stoppe op, det var vel næppe fordi han var i livsfare. :)

Fuldstændig enig ;) Og jeg tænker også, at når han alligevel har præsteret at gå 7 km, kan det ikke være helt skidt med ham. Tror sg ikke engang jeg kan gå 7 km i ædru tilstand ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg ved skisme ikke helt, hvad jeg havde gjort. Var jeg alene, så er jeg meget i tvivl, men var jeg sammen med nogen i bilen, så ville jeg nok hjælpe manden, og undre mig over, hvor hans venner var henne...

Jeg samler ikke blafre op, fordi jeg ved ikke, hvem de er og hvad de kan finde på...

Jeg samler heller ikke blaffere op. Det tør jeg ganske enkelt ikke. Det var også derfor han ikke kom ind i bilen og jeg kørte ham ind til byen.

Men jeg vil gerne stoppe og hjælpe med at få fat på en taxa, så han kan komme hjem. Ingen skal squ gå rundt som han gjorde i nat.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg syntes det er en rigtig fin måde du har håndteret det på Thalia. Hatten af for dig.

Jeg havde helt klart også stoppet op og tjekket med fyren at han var okay. Som dig, havde jeg også valgt at ringe til politiet, hvis fyren ikke kunne oplyse nummer på familie eller venner der kunne hjælpe.

Og jeg syntes bestemt at det er meget ærgeligt at politiet ikke kunne hjælpe. Det er bare ikke i orden at en hjælpsom borger der står med en sådan mand ikke kan få hjælp, til at få ham "i sikkerhed". Hvad skal man så gøre? En ting er at man er sød nok til at stoppe op og tilbyde hjælp, men hvem siger at man føler sig tryg ved at stå alene med sådan en fyr i 3 kvarter. Og stå ved ham, det er man jo nød til. Det er da ikke ufarligt at lade en så fuld mand rende rundt i vejkanten en mørk nat.

Hele episoden minder mig om en oplevelse jeg havde for nogen år siden. På vej hjem fra byen, render jeg i en und fyr der havde været i slagsmål. Han blødte flere steder i ansigtet og var ret forvirret. Jeg ringede først til ambulancen, men de kunne kun afse tid hvis han var i livsfare :blink

Ringer i stedet efter en txa der kan kører ham til skadestuen, men de vil ikke have en blødende mand i bilen... Okay, jeg riger så til politiet, som beder os ringer igen mandag og tale med lokalpolitiet :numse

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså nu har jeg jo ikke kørekort, så hvis man lige ser bort fra den lille del... ;)

Jeg ville være stoppet. Måske ville jeg som en anden skriver bare have rullet vinduet ned, men jeg var klart stoppet. Min erfaring er at fulde mennesker oftest er meget harmløse. Jeg synes det er ærgerligt at unge mennesker drikker så meget, at de render rundt på en mørk landevej uden at vide hvor de er. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hand kæreste og hans venner. De må have været helt vildt nervøse for, hvor han var henne, så jeg synes det er rigtig godt at I stoppede. Ville I have ageret anderledes, hvis det var en pige? For et års tid siden sad der en ung pige på en trappesten i nærheden af, hvor jeg bor. Hun sad og halvsov og var klædt ud i et meget lårkort kostume. Jeg vækkede hende for at høre om hun sad og ventede på nogen. Der kom heldigvis en og hentede hende mens jeg snakkede med hende.

Jeg synes det er rigtig godt, at I stoppede ham og hjalp ham på rette kurs igen. Der kunne være sket alle mulige ting, hvis han bare var gået videre...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER