Tina80

Hvor meget jern

16 indlæg i dette emne

Er det nu man skal tage fra uge 10+0?

Del dette indlæg

Godt spørgsmål! Jeg har helt naivt bare snuppet en GraviJern og tænkt at så var det nok iorden. Men hvor meget der er i sådan en, er jeg ikke sikker på :unsure

Del dette indlæg

Annonce ♥

40-50 mg dagligt :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tager 1 Aminojern om dagen efter anbefaling fra min naturopath. De er ikke saa voldsomme ved maven og hoejt optagelige :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

I mine vitamin-notater har jeg skrevet at man skal have jern-tilskud i form af 40-50mg/dag fra 10. uge (9+0). Skal tages mellem måltiderne og IKKE med mælk, men meget gerne med juice (C-vitaminer fremmer optagelsen hvorimod calcium hæmmer).

Del dette indlæg

Annonce ♥

I mine vitamin-notater har jeg skrevet at man skal have jern-tilskud i form af 40-50mg/dag fra 10. uge (9+0). Skal tages mellem måltiderne og IKKE med mælk, men meget gerne med juice (C-vitaminer fremmer optagelsen hvorimod calcium hæmmer).

Åhh tusind tak for de ekstra guldkorn med hvordan og hvornår den skal tages. Jeg spurgte faktisk lægen om det var fra 9+1 eller 10+0 og hun sagde fra 10+0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tager i forvejen gravitamin hvor der er 27 mg jern. Skal jeg så trække de mg fra de 40-50 mg jern man må tage

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det bliver alligevel en del jern med begge dele, synes jeg, isaer fordi det ikke er alle, der rent faktisk har brug for alt det jern, sundhedsstyrelsen anbefaler(altsaa, tager det jo selv alligevel, uden at vide om jeg har behov...). Mine Omnimin har kun 5 mg jern i en, saa 1 Aminojern ved siden af er ok... Gad vide om Gravitamin er designet til at man faar alt i en?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Synes faktisk, det er lidt tricky med alt det jern. Der er vist 25 mg i min multitablet. Har drukket Krauterblut indtil nu, men det er sgu alligevel lidt for dyrt i brug, hvis jeg skal have alt det jern, de anbefaler (200 kr for 2-3 uger.. auuch!).

Er begyndt på Aminojern nu, men der er kun 25 mg i en pille - men sammenlagt med min multitablet burde det jo være nok så. MEN der er jo også calcium i multipillen, hvilket gør optagelsen mindre. Så jeg har alligevel taget 2 stk. aminojern dagligt i et par uger nu.

Jeg læser så i Politiken Graviditetsbog, at man fra 20. uge (?) - og det er jo lige om lidt - skal have tilskud 50-75 mg jern dagligt. That's a lot!! Så jeg tror egentlig bare jeg fortsætter med nuværende dosis 50 mg fra Aminojern - og hvad der så ellers kan optages fra min multipille.

Sgu en større videnskab <_<

Del dette indlæg

Annonce ♥

Aminojern optages meget bedre, siger de, saa der faar man stoerre udbytte og kan noejes med mindre. Hernede i Italien er der ikke nogen jern-krav til gravide, bare at de i uge 28 tager ens blod og tjekker, om man har behov. Synes dog det er lidt sent at begynde at genopbygge jerndepot, hvis man er i bund. Min soester, der var gravid i England skulle heller ikke tage jern og fik noget organisk, da hun paa et tidpunkt var meget traet.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men.. tilskuddet er vel beregnet ud fra, hvad man har brug for, og ikke ud fra om tabletterne er svært optagelige? Me think.

Arh altså, synes det er svært. Har jo ikke lyst til at overdosere mig, men ville også synes, det var rimelig ass at komme i mangel :blink

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg fik denne anbefaling af jernholdige produkter fra Caroline Fibaek, som jeg haft konsultationer hos:

Baby-Me-Now fra Solaray, 3 stk dgl. (15 mg jern)

AminoJern fra Ferrochel, 1 stk. (25 mg jern)

Det er saa ialt 40 mg jern anbefalet af en uddannet Naturopath, hvor de 25 ligger for sig selv og ikke optages sammen med multi....

Jeg mener, at Aminojern er nemt optageligt og saa kan man noejes med en lavere dosis end ved et produkt, som er svaert for kroppen at optage, jf. hvis du optager hele 25 mg af en amini paa 25 mg, saa faar du 25 mg. Men hvis du optager 75 % af 40 mg, saa falder det reelt jo til 30 mg pr dosisunsure.gif

Well, er jo ikke nogen ekspert...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men hvis jeg om lidt skal til at tage 50-75 mg dagligt passer det nok alligevel meget godt med min nuværende dosis uanset hvor meget/lidt der bliver optaget ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Yeah... Det er, samtidig med at laese og hoere fra andre, ogsaa at aftale med sig selv, havd der er rigtig for en :)

Det er jo generelt noget, jeg skal hernede, fordi jeg baade ikke vil foelge deres slaviske kontrol af min krop, og at de samtidig er restriktive og vitaminforskraekkede, at der ikke er nogen anbefalinger, andet end no-gos...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det bliver alligevel en del jern med begge dele, synes jeg, isaer fordi det ikke er alle, der rent faktisk har brug for alt det jern, sundhedsstyrelsen anbefaler(altsaa, tager det jo selv alligevel, uden at vide om jeg har behov...). Mine Omnimin har kun 5 mg jern i en, saa 1 Aminojern ved siden af er ok... Gad vide om Gravitamin er designet til at man faar alt i en?

Hvis man taget Gravitamin er der det meste i af alt det man skal bruge, men nu tager jeg oftest min gravitamin med min morgenmad som består af et mælkeprodukt med enten havregryn eller havrefras, så det jern jeg får der optager jeg nok ikke så godt.

Men i gravijern er der 40 mg og den tager jeg om aftenen når jeg husker det, dvs. nok kun ca. hveranden dag. min krop siger mig hurtigt hvis jeg mangler noget for så bliver jeg svimmel når jeg rejser mig op.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis man taget Gravitamin er der det meste i af alt det man skal bruge, men nu tager jeg oftest min gravitamin med min morgenmad som består af et mælkeprodukt med enten havregryn eller havrefras, så det jern jeg får der optager jeg nok ikke så godt.

Men i gravijern er der 40 mg og den tager jeg om aftenen når jeg husker det, dvs. nok kun ca. hveranden dag. min krop siger mig hurtigt hvis jeg mangler noget for så bliver jeg svimmel når jeg rejser mig op.

Det er ogsaa min pointe - hvis man ikke optager alt, hvad man tager, saa goer det jo ikke noget, hvis man supplerer, tvaertimod. Og godt at du har en god kontakt med din krop :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER