tazdiginez

Udlejer konkurs

18 indlæg i dette emne

Vi har lige fået et brev ind ad døren fra Advodan omkring nogle målinger og det fandt vi mistroisk, da det er udlejeren der skulle gøre det.

Så J prøver at undersøge sagen og finder ud af at vores udlejer har meldt sig konkurs i november :o :unsure

J har fundet ud af at, hvis vi kan dokumentere at vi har betalt husleje har det ingen konsekvens for os og J er ved at læse op på, hvad vi skal tage stilling til i hvad nu hvis situationer.

MEN - vi har ikke HØRT eller fået at vide at vores udlejer er gået konkurs.

Vi har ikke haft NOGET som helst at forholde os til og det kommer som en regnsky fra en klar himmel.

Vi ved at der er dokumentation på måling på El og vand, da både vandværk og elværk har været herude og taget målinger, så det kan de jo hente derfra.

Det er heller ikke det der er problemet at vi skal tage målinger osv.

Men hvad sker der nu?

Hvad med alt det husleje vi har betalt til udlejeren og hvad sker der?

Skal udlejeren ikke underrette hans lejere om at han melder sig konkurs?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

j har fundet en artikel i lokalavisen omkring hans konkursmelding, men vi LÆSER ikke lokalavisen.

hans boligere er røget på tvang, men J har læst op regler. Vi kan ikke blive smidt ud.

Er der nogle der køber boligen til privat brug har vi 12 måneder til at finde nyt og køber skal betale indskuddet til vores nye bolig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hold da op hvor er det en fræk udlejer, som ikke har sagt noget.

Men hvordan bor i??? privatudlejet eller hvordan?? og hvad står der ellers i jeres lejekontrakt om opsigelse af lejemålet??? for tænker at i har jo den kontrakt at forholde jer til, og så ellers bare blive boende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hold da op hvor er det en fræk udlejer, som ikke har sagt noget.

Men hvordan bor i??? privatudlejet eller hvordan?? og hvad står der ellers i jeres lejekontrakt om opsigelse af lejemålet??? for tænker at i har jo den kontrakt at forholde jer til, og så ellers bare blive boende...

Jaeh, sikke fin han er! :angry

Vi bor i en privatudlejet ejendom.

Lejekontrakten siger det samme som J forklarede tidligere.

Den forholder sig til lejelovens §82 og 83.

At vi har 12 måneder til at finde nyt og bla bla bla :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener at hvis det bliver solgt, så har køberen 12 måneders "opsigelse" af jer; Også skal I altså selv betale det nye indskud.. Det er kun hvis de vil have jer ud før, at man kan lave sådan nogle aftaler..

Umiddelbart tror jeg ikke der sker noget med jeres husleje osv, da udlejers økonomi jo er overgået til nogle advokater osv, som nu sørger for det... De kan netop ikke bare smide jer på porten :)

SÅ umiddelbart tror jeg ikke de thar anden konsekvens end at I kan få en ny udlejer, og evt skal forberede at flytte indenfor det næste år jo..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tror også kun det får konsekvensen at i nok skal regne med at skulle flytte indenfor det næste år.

Men jeg synes det er unfair, at udlejer ikke har forberedt jer på det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener at hvis det bliver solgt, så har køberen 12 måneders "opsigelse" af jer; Også skal I altså selv betale det nye indskud.. Det er kun hvis de vil have jer ud før, at man kan lave sådan nogle aftaler..

Umiddelbart tror jeg ikke der sker noget med jeres husleje osv, da udlejers økonomi jo er overgået til nogle advokater osv, som nu sørger for det... De kan netop ikke bare smide jer på porten :)

SÅ umiddelbart tror jeg ikke de thar anden konsekvens end at I kan få en ny udlejer, og evt skal forberede at flytte indenfor det næste år jo..

J snakker med advokaterne på mandag omkring det hele, men han havde fundet på nettet at de nye ejere skulle betale indskud til vores ny bolig, da vi ikke selv vælger at flytte, men vi bliver tvunget til flytning indenfor 12 måneder.

Det kan godt være det ikke er en "big deal" for nogle, men det er det for mig, for det er en kæmpe stressfaktor for ikke at vide, hvad det er der foregår og så syntes jeg det er direkte frækt af udlejeren at han ikke har informeret sine lejere om at han melder sig konkurs <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke pengene til en indskud klar endnu.

Hvis vi skulle flytte til Århus skulle vi jo kontakte Århus kommune ang. lån til indskud, men Morsø kommune går ikke med til det <_< det ved jeg af erfaring!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, hvis de tvinger jeg til at flytte indenfor de næste 12 måneder, så tror jeg køberen skal betale.

Men ligesom vores udlejer kan opsige os, og vi så er tvunget til at flytte - så kan de også opsige jer, dog med et års varsel :) Det er ligesom hvis vores udlejer fx sælger deres hus - de nye ejere kan opsige os med 12 måneders varsel også skal vi flytte - og selv betale :) Men det SKAL være med 12 måneders varsel; Så man har 12 måneder til at finde noget nyt og spare sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis fx det blev solgt i dag: Så kan køberen bede jer flytte ud 1 april 2013, også skal i selv betale.

Tvinger de jer til at flytte FØR 1. april, så kan det godt være de skal betale - det ved jeg ikke. Men ved at man ved salg/køb, kan opsige med et års varsel uden at skulle betale for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og køberen kan i øvrigt kun opsige jer, hvis meningen er han selv vil bo der - han må altså ikke opsige jer fordi han synes "I er dumme" eller hvad man skal sige; Den eneste grund han kan bruge, er at han selv vil bebo lejemålet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige sakset fra nettet:

Udlejers opsigelse af lejeaftale

Som udlejer kan du opsige en gældende lejeaftale ved:

- Udlejning af enkelte værelser, når værelset er en del af udlejers egen bopæl (lejlighed eller en- eller tofamilies hus)

- Udlejning af en lejlighed i en tofamilies beboelsesejendom, hvor udlejer selv bor i den anden lejlighed

- Inddragelse af den lejede lejlighed til eget brug (fordi udlejer selv skal bo i lejligheden – bemærk: det forbindes ikke med retmæssig eget brug at sætte boligen til salg)

- Nedrivning af ejendommen eller så omfattende ombygning / renovation at boligen ikke kan bebos imens renovationen forestår (i så fald skal udlejer tilbyde lejer genhusning)

- Lejers tilsidesættelse af betingelserne i lejekontrakten eller af god skik og orden, trods udlejers påtale heraf (Læs mere herom i Lejelovens §79)

En opsigelse fra udlejers side skal altid være skriftlig og indeholde oplysning om grunden til opsigelsen. Endvidere skal det fremgå, at lejer har ret til at gøre skriftlig indsigelse mod opsigelsen senest 6 uger efter, vedkommende har modtaget denne. Hvis opsigelsen ikke opfylder disse betingelser, er den ugyldig.

Med mindre andet er aftalt i lejeaftalen, kan udlejer ikke opsige lejer i forbindelse med salg af en ejerlejlighed, der er lejet ud mens den var under salg. Salg af boligen er ikke omfattet af udlejers ret til selv at anvende boligen. Derimod vil det være købers ret at opsige lejer med henblik på egen brug af boligen til beboelse. Opsigelsesvarsel for denne type opsigelse er 12 måneder.

Læs mere om opsigelsesregler i Lejelovens Kapitel XIII, § 82-84

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I det du har fundet står der jo intet om hvorvidt lejer eller ny ejer skal hjælpe med ny tilsvarende bolig til de flyttende...

Det du fandt var noget vi allerede vidste i forvejen og det var ikke det der var problemet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I det du har fundet står der jo intet om hvorvidt lejer eller ny ejer skal hjælpe med ny tilsvarende bolig til de flyttende...

Det du fandt var noget vi allerede vidste i forvejen og det var ikke det der var problemet.

Jamen det er en almindelig opsigelse, også skal udlejeren ikke hjælpe jer - det foregår helt på samme måde som hvis I selv opsagde det - man har bare længere tid :) Det er en ganske almindelig opsigelse :)

Tror kun det er hvis de tvinger jer ud før 12 måneder I kan håbe på at få en form for godtgørelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der står nogle intressante ting her:

http://politiken.dk/debat/pol_direkte/ECE812898/direkte-spoerg-lejernes-lo/

http://www.ret-raad.dk/Offices/Middelfart/Private/Articles/Article%20List/Udlejers%20konkurs%20-%20hvad%20nu.aspx

I den sidste står der at man ikke er berettiget til nogle "gunstige" vilkår, selvom ejendommen er under konkurs. Dog står der også at alting fortsætter som det plejer :) Så umiddelbart tror jeg ikke I skal regne med andet end at I får en ny udlejer på et tidspunkt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tror altså ikke du er den eneste, det ville være en stressfaktor for, at man ikke ved, hvor man står, og om man pludselig skal flytte om et år, selvom man helst ville blive boende.

Uvisheden af hvad der sker ville altså være stressende for alle.

Men et godt råd er at melde sig ind i aarhusbolig.dk , hvis i gerne vil til Århus og bo. De går efter 1. til mølle princippet. Og ja der er laaaang venteliste på de fedeste og billigste boliger, men hvis man er okay med at bo i udkanten eller lignende, så kan man ret tidligt få tilbudt bolig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://politiken.dk/tjek/penge/ECE812867/saadan-goer-du-hvis-din-udlejer-gaar-konkurs/

Her står også en masse om hvad man skal gøre.

Jeg ville kontakte LLO og høre dem :)

Umiddelbart, ser det ingen steder ud til at I skal frygte at blive smidt ud. Som jeg læser det alle steder, er det kun hvis der kommer en ny ejer, som selv vil bo der; Og come on.. Hvor let er det lige at sælge en konkursramt ejendom på mors ;)

Ville selv være dybt stresset, men tror bare I skal tage den helt med ro :) Umiddelbart, ser det ud til der bare er nogle andre der midlertidigt overtager forpligtelserne også fortsætter det som det plejer og I får en ny udlejer engang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tror altså ikke du er den eneste, det ville være en stressfaktor for, at man ikke ved, hvor man står, og om man pludselig skal flytte om et år, selvom man helst ville blive boende.

Uvisheden af hvad der sker ville altså være stressende for alle.

Men et godt råd er at melde sig ind i aarhusbolig.dk , hvis i gerne vil til Århus og bo. De går efter 1. til mølle princippet. Og ja der er laaaang venteliste på de fedeste og billigste boliger, men hvis man er okay med at bo i udkanten eller lignende, så kan man ret tidligt få tilbudt bolig

Har været meldt til aarhusbolig.dk siden før vi begyndte at søge. Har ikke boet dernede i 32 år for ingenting ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER