Oprettet February 16, 2012 har været til samtale på kliniken og blev scanet hun fandt noget der kunne lingede cyste el måske det gulelegme men nu vil hun taste mig for pcos men er det ikke når man har ureglmæssig mens eller kan det også være noget andet? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 16, 2012 Pco er jo meget mere end bare uregelmæssig menses...... Hvad er PCOS ? PCOS er en hyppig hormonel forstyrrelse, som ses hos 5-10 % af kvinder i fødedygtig alder. Der findes ikke noget dansk navn for tilstanden. Forkortelsen PCOS står for PolyCystisk OvarieSyndrom (polycystisk = mange blærer, ovarie = æggestok). Ved ordet syndrom forstås en samling af symptomer, som er til stede på samme tid. Diagnose Sammenhængen mellem polycystiske æggestokke og hormonforstyrrelser blev oprindelig beskrevet i 1935, men først i 2003 blev man enige om nogle fælles gældende kriterier for definitionen af PCOS: 1. Uregelmæssige menstruationer/ ingen ægløsning. 2. Forhøjet mandligt kønshormon (testosteron) og/eller øget mandlig hårvækst (hirsutisme). 3. Polycystiske æggestokke ved ultralydsskanning. Kun to ud af disse tre kriterier skal være opfyldt, for at man kan siges at have PCOS. Således kan symptomerne på PCOS variere meget fra en person til en anden. Andre hormonsygdomme skal være udelukket, før man kan få diagnosen PCOS. 1. Måling af ægløsning Kvinder med uregelmæssige menstruationer har ikke regelmæssig ægløsning. Således opfyldes kriteriet, hvis cyklus er længere end 35 dage. Ved regelmæssig cyklus kan man måle et hormon i blodet (progesteron) i slutningen af cyklus for at undersøge, om der har været ægløsning. 2. Forhøjet testosteron/øget hårvækst Testosteron måles i blodet, og kræver at man ikke tager fx p-piller mindst 3 måneder før undersøgelsen. Hormonprøven tages på cyklus dag 2-9 talt efter menstruationens første dag. Ved PCOS ses ofte normale testosteronkoncentrationer, og der er dårlig sammenhæng mellem niveau af testosteron og symptomer. Øget hårvækst af mandlig type kaldes hirsutisme og er et tegn på øget aktivitet af mandligt hormon lokalt i hårsækken. Kvinder er meget følsomme for testosteron, og skægvækst kan ses ved normale testosteronværdier. Hyppigst ses skægvækst i ansigtet, lidt sjældnere hårvækst fra navlen og ned mod skambenet, hår på inderside af lårene eller på brystet. Sjældent ses hårtab på hovedet med fx høje tindinger. 3. Polycystiske æggestokke (PCO) Ved ultralydsskanning ses mere end 12 cyster på 2-5 mm i en eller begge æggestokke. Det er ikke egentlige "cyster", men ægblærer som ses. Æggestokken er oftest forstørret, og cysterne ligger som en perlekæde under overfladen af æggestokken. Skanningen foregår oftest gennem skeden, men kan i nogle tilfælde foretages udefra. Cyster på æggestokkene er ikke nødvendigvis forbundet med sygdom og kan også ses hos kvinder uden hormonforstyrrelser. Symptomer Symptomerne på PCOS varierer meget fra en patient til en anden og kan også variere over tid hos den enkelte patient fx ved ændret livsstil. Oftest debuterer symptomerne ved puberteten og er til stede i varierende sværhedsgrad indtil overgangsalderen. Hyppige symptomer: · Uregelmæssige eller helt udeblevne menstruationer. · Regelmæssige men kraftige menstruationer · Overvægt med tendens til æblefacon · Øget hårvækst af mandlig type dvs. skægvækst · Tendens til uren hud · Uhonoreret graviditetsønske Hvad er årsagen til PCOS? PCOS skyldes formentlig et sammenspil mellem arvelige faktorer og miljø. Ved PCOS ses en arvelig tendens til insulinresistens og højt insulinniveau, som kan medvirke til hormonforstyrrelser, når man udsættes for forskellige miljøpåvirkninger både i fosterlivet og gennem opvækst/pubertet. (kilde: Uddrag af Patientinformation - PolyCystisk OvarieSyndrom, OUH-Odense Universitetshospital, Endokrinologisk Afdeling M og Gynækologisk-obstetisk Afdeling D) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 16, 2012 tak for det ss indtil videre har jeg kun haft 2 cyster i nov og så en nu som jeg ved af og har normal blødning og reglmæssig mens så jeg blev lidt overrasket af at hun vil undersøge det men det kan jo aldrig skade at få det undersøgt så håber på mens start i morgen så jeg kan få taget de blodprøver på mandag Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 16, 2012 Tja det er jo bedre og få det undersøgt og så kan sige: det er det IKKE.... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 16, 2012 det er rigtig nok men jeg har en datter hvor jeg blev gravid på normalt måde i første forsøg. Så kan ikke lade være med at undre mig lidt Del dette indlæg Link to post Share on other sites