Dorita

Rugbrød til frokost

13 indlæg i dette emne

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med at starte op på rugbrød.

Jeg har en masse spørgsmål:

Hvordan gik det første gang?

Hvad gav I?

Hvor meget spiste den lille, og hvor meget plejer han/hun at spise?

Supplerede I med grød?

Håber nogen kan hjælpe mig, forsøger at komme i gang, men det går ikke helt godt :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi giver David bondebrød, han får et halvt stykke til frokost og så et halvt stykke senere. Så et stykke bondebrød i alt om dagen, startede med leverpostej, lidt makrel i tomat og så fortsatte det derud af :) og det gik rigtig fint første gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede også med bondebrød, og jeg hældte lidt mælk i bunden af tallerknen, og lod de små rugbrøds-stykker stå og trække et lille stykke tid (inde i køleskabet) så var det lettere for Marlon at få det ned helt i starten.

I starten supplerede jeg med grød eller most banan bagefter, for han spiste max 1/2 stykke.... Nu spiser han 1 helt stykke, og får så lidt figen/yoghurt/kiks/frugt eller andet som "dessert"....

Vi smurte brødet med smøreost (de firkantede, pikantost osv. hittede mere end fx alm rejeost, da det er lidt mindre klistret) torskerogn eller leverpostej.

Og det gør vi sådan set stadig :) Alt der kan smøres på sådan set..... Skivet pålæg o.l. gider han ikke rigtig endnu.

Og allerførste gang, spiste han kun 3-4 små bitte stykker ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede bare med at smøre et halvt stykke rugbrød med smør og gav ham det i tern. Så udvidede vi menuen til leverpostej, torskerogn, laksepate, makrel i tomat og ja andet smørbart. Elias er heller ikke til skivepålæg - han piller pålægget af og spiser rugbrødderne i stedet :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede bare med at smøre et halvt stykke rugbrød med smør og gav ham det i tern. Så udvidede vi menuen til leverpostej, torskerogn, laksepate, makrel i tomat og ja andet smørbart. Elias er heller ikke til skivepålæg - han piller pålægget af og spiser rugbrødderne i stedet :biglove

Haha, plejer det ikke at være modsat :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gjort det på samme måde som de andre :) Bondebrød med smør og smørbart pålæg, som indtil videre har været smøreost (de små trekanter, da vi ikke spiser så meget, så det kan betale sig med de store bøtter), leverpostej og torskerogn. Jeg dryppede faktisk lidt vand på brødet de første dage også for at blødgøre - bare ikke for meget, for så bliver det svært at smøre pålæg på :whistling

De første gange supplerede vi med en flaske, som vi trappede forholdsmæssigt ned i forhold til, hvor meget brød hun spiste. Vi er dog priviligerede, for Filippa spiser alt, så der gik kun en uges tid før hun næsten spiste en hel skive, så nu får hun "kun" det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede også med bondebrød, og jeg hældte lidt mælk i bunden af tallerknen, og lod de små rugbrøds-stykker stå og trække et lille stykke tid (inde i køleskabet) så var det lettere for Marlon at få det ned helt i starten.

Jeg dryppede faktisk lidt vand på brødet de første dage også for at blødgøre - bare ikke for meget, for så bliver det svært at smøre pålæg på :whistling

Jeg smurte så brødet, og skar det i stykker, inden jeg hældte mælk ved i tallerknen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Samme process her.. Vi startede med smør og smørreost på bobdebrød.. Nu får hun spegepølse, medister osv.

.. Og alt ryger ned :) som regel en hel skive til frokost + halv banan eller lille portion frugtmos.

Hun spiste en kvart skive første gang det blev serveret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres svar. Dejligt at høre forskellige erfaringer. Jeg er glad for at høre, det ikke er alle der spiser så meget første gang. Så må jeg bare klø på :) Jeg spiste faktisk også selv en skive bondebrød og syntes det var ret tørt, så vil helt klart prøve tricket med mælk eller vand :)

Tusind tak piger :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så lykkedes det endelig :yay I går spiste han et halvt stykke bondebrød. Tricket for os var, at give ham det med smør og banan som han elsker, og så dyppet i mælk. Havde ellers overvejet om jeg skulle smøre sveskemos på, som er det trick jeg bruger, når han ikke vil spise sin mos :P

Spændende hvordan det går i dag.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvornår må de små starte på rugbrød? For jeg overvejer om det er en mulighed til Ronja nu når det andet driller <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er når de tygger/gumler godt. Ellers kan man jo lave det til øllebrød, det er fra 6 mdr de må få det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er når de tygger/gumler godt. Ellers kan man jo lave det til øllebrød, det er fra 6 mdr de må få det...

Øllebrød har jeg også tænkt på men ikke fået lavet endnu.

Så kan det godt være jeg skal for hun kan godt lide at gnaske på feks knækbrød og "tygger" også på ting hun får i munden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER