Nitzen1987

Symfysefundusmål

9 indlæg i dette emne

Har været til 2. graviditetsundersøgelse i dag og her blev der taget symfysefundusmål - min læge måtte måle efter flere gange, men med samme resultat hver gang og hendes mål sagde at mit symfysefundusmål lå lidt over gennemsnittet på kurven, men hun turde ikke helt at stole på sin måling, for jeg så meget normal ud i størrelse :unsure så nu er jeg spændt på, hvad jordemoderen siger til det om 6 uger :unsure

Jeg kan ikke rigtig lade være med at gruble over det symfysefundusmål :unsure :blink men tænker også lidt, at det må være en fejl, da der ikke blev nævnt noget om det og/eller barnets størrelse til MD-scanningen for 3 uger siden, så jeg må antage, at alt er i skønneste orden...

Tror I, at jeg skal regne med det symfysefundusmål? Og hvad betyder det så? skal jeg så regne med, at det ligger over gennemsnittet i resten af graviditeten også?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså tror det kommer meget an på hvor meget over gennemsnittet det er.. Altså - det er jo netop et GENNEMSNIT derfor er der jo nogen som er over det - og nogen som er under det :)

barnets placering kan også have en betydning, samt mængden af fostervand.. Hvis man har tendens til store børn, så kan man også have et større mål :)

I hvert fald, skal man ikke bekymre sig om det, medmidnre det er virkelig langt fra gennemsnittet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa, jeg fik maalt i dag og var 21, hvilket hun ikke sagde noget til. Vores Bettenok er lige tilpas i stoerrelsen og selvom maven er forhodlsvist stor, saa sagde hun bare, at den er kommet ud paa en gang meget hurtigt :)

Jeg ville ikke bekymre mig, naar nu MD var tip top...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke du skal være bekymret..... Fik du målet? Jeg var selv målt en del over gennemsnit hele vejen igennem med Marlon, og til sidst nåede jeg helt op på over 45 cm.... (grafen går kun til 40 cm, så det så lidt vildt ud på papir) Men alt var jo helt fint alligevel :)

Godt nok var Marlon ikke den mindste nyfødte ;) Men det skal man bare nyde, for den ekstra vægt gør dem mere modstandsdygtige og "robuste" :)

Og denne gang, da jeg var til første jordemoderbesøg, mener det var i uge 16/17..... Var min livmoder samme str. som hvis jeg var halvvejs :rolleyes

Så det er nok bare meget forskelligt fra person til person :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal IKKE bekymre dig. Frederik lå også et godt stykke over gns. og blev vurderet til 2900 gram 3 dage før han kom ud - 2690 gram og 50 cm født 36+6 :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke du skal være bekymret..... Fik du målet? Jeg var selv målt en del over gennemsnit hele vejen igennem med Marlon, og til sidst nåede jeg helt op på over 45 cm.... (grafen går kun til 40 cm, så det så lidt vildt ud på papir) Men alt var jo helt fint alligevel :)

Godt nok var Marlon ikke den mindste nyfødte ;) Men det skal man bare nyde, for den ekstra vægt gør dem mere modstandsdygtige og "robuste" :)

Og denne gang, da jeg var til første jordemoderbesøg, mener det var i uge 16/17..... Var min livmoder samme str. som hvis jeg var halvvejs :rolleyes

Så det er nok bare meget forskelligt fra person til person :kram2

Målet er 26 cm og den skal vel ligge på 23-24 nu :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville ikke være nervøs hvis jeg var dig. jeg har opdaget det mål svinger meget. ved 2. lægeundersøgelse var mit også 26 og gik helt ud af kurven. Men 6 uger efter til jordemoder var det kun 27 og gik derfor langt under kurven. Ved 3. lægeundersøgelse målte hun det til 30 og er nu præcis gennemsnitlig.

Hehe lidt en forvirrende forklaring. når jeg egentlig bare vil sige du ikke skal være bekymret ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min jm sagde, at det afhang meget af, hvordan babyen ligger. Dvs hvis baby ligger på tværs, er der et mindre sf-mål, er baby vendt lodret og står højere oppe giver det et højere sf-mål.

Det kan også bare betyde, at baby ligger lidt over gennemsnittet i sin vægt.

Når md er fin, er babyens størrelse jo også fin, og mængden af fostervand bliver også målt, og når den også er fin, kunne jeg ikke forestille mig, der er noget som helst. Du ligger også kun lidt over gennemsnittet, siger hun.

Man skal være obs på sukkersyge undervejs, men mener, du har været til en glucosebelastning, ikke? Måske du skal holdes øje med med hensyn til sukkersyge, just in case, og hvis du vil, kan du måske få en ekstra scanning for at vedblive tryg.

Og ellers kan der være tale om tvillinger, men ork, der er flere end dig, der endda har ligget højere end dig med sf-mål - der var ingen tvillinger, men en sund og dejlig velskabt baby. Jeg synes slet ikke, det lyder alarmerende.

Derudover er det ikke alle, der er lige gode til at lave sf-mål - jordemødrene mener ofte ikke, at lægerne er så pålidelige som de selv er :whistling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min jm sagde, at det afhang meget af, hvordan babyen ligger. Dvs hvis baby ligger på tværs, er der et mindre sf-mål, er baby vendt lodret og står højere oppe giver det et højere sf-mål.

Det kan også bare betyde, at baby ligger lidt over gennemsnittet i sin vægt.

Når md er fin, er babyens størrelse jo også fin, og mængden af fostervand bliver også målt, og når den også er fin, kunne jeg ikke forestille mig, der er noget som helst. Du ligger også kun lidt over gennemsnittet, siger hun.

Man skal være obs på sukkersyge undervejs, men mener, du har været til en glucosebelastning, ikke? Måske du skal holdes øje med med hensyn til sukkersyge, just in case, og hvis du vil, kan du måske få en ekstra scanning for at vedblive tryg.

Og ellers kan der være tale om tvillinger, men ork, der er flere end dig, der endda har ligget højere end dig med sf-mål - der var ingen tvillinger, men en sund og dejlig velskabt baby. Jeg synes slet ikke, det lyder alarmerende.

Derudover er det ikke alle, der er lige gode til at lave sf-mål - jordemødrene mener ofte ikke, at lægerne er så pålidelige som de selv er :whistling.

Jeg har fået lavet glucosebelastningstest for 4 uger siden og den var helt som den skulle være, men da min læge er meget grundig skal jeg have endnu i glucosebelastning i uge 29 - men det er jo bare en sikkerhedsforanstaltning, så det er jeg ok med :)

Min læge mente også, at jordemoderen ville klappe sig på lårene af grin over min læges opmåling... Hun troede ikke rigtig selv på sin opmåling, for så stor ser jeg ikke ud "set ude fra"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER