Forårsbarnet

Baby i lille lejlighed - intet børneværelse

16 indlæg i dette emne

Ja, som overskriften lyder - vi har ikke verdens største lejlighed og derfor vil baby komme til at sove på vores værelse.

Er der nogle der har erfaringer med det eller tips til hvordan det er smart at indrette sig? bliver man glad for at have pusleplads i soveværelset også eller er det ok på badeværelset (tænker om natten når den lille skal skiftes er det rart at undgå at skulle gennem stuen?)..

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min umiddelbare tanke er at det første stykke tid er det klart det nemmeste for dig at du har bettemusen lige ved siden af dig. Jeg havde Carl Emil (CE) stående i sin vugge lige ved siden af mig så jeg kunne når han småvågnede lige stikke hånden ned til ham så han faldt til ro igen. Det gjorde også at jeg vågnede minimalt og hurtigt faldt i søvn igen.

 

Når bebs bliver større vil jeg anbefale dig at flytte bebs så langt væk som muligt da jeres snorkelyde kan vække ham. Jeg lå i en periode inde hos CE og sov fordi han vågnede så meget (så for at give min mand ro så han ikke også fik ødelagt sin nattesøvn) Der opdagede jeg at hvis han lå lige op af mig som da han var spæd vågnede han meget mere end hvis jeg flyttede ham et par meter længere væk  ^_^

 

Puslebord kan sagtens være på badeværelset. Jeg tror jeg kan tælle på 1 hånd hvor mange gange jeg har skiftet CE om natten og han er altså 2 år nu. De skal kun skiftes hvis de har skidt. Bare sørg for at have en natlampe/dæmpet belysning på badeværelset så hvis i skal skifte om natten at i ikke er nødt til at tænde for meget lys - for så har i en vågen baby  :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fik min datter for ti år siden, havde jeg en et-værelses med et lille kammer, hvor der lige var plads til en tremmeseng og en kommode. Jeg havde et sammenklappeligt puslebord, og jeg mener ikke jeg havde problem med at skulle skifte derinde om natten. Men det var nu også sjældent hun lavede stort om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en stor lejlighed men vi er mange - så Lilly som lige er fyldt 2 sover i soveværelset hos os. Det har vel lidt den ulempe at man måske lettere kommer til at vække hinanden om natten, og hun ender ofte med at ligge midt i dobbeltsengen ud på morgenen - men jeg syns ikke det er et stort problem. Hun har legetøj i stuen, der leger hun alligevel helst. Der går nok ½-1 år endnu før hun kan få sit eget værelse, men jeg syns egentlig ikke det haster.

 

Jeg har været glad for at have puslebord ved køkkenet, tæt på vask og skraldespand, jeg kunne ikke tænke mig at have det i soveværelset, så forstyrrer man den anden forældre for meget syns jeg, det er nok at der er en som skal op og være vågen om natten. Lilly sover ikke stabilt igennem endnu, det sker stadig flere gange om ugen at en af os skal op og trøste og evt skifte våd ble. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super tak for jeres input! bebs kommer til at ligge ved siden af mig så og så kommer der puslebord på badeværelset (virkelig godt tip med blød belysning så man undgår lysvågen baby ! ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi deler også værelse med vores datter, der lige er blevet 2 - og det fungerer fint. 

 

Vi har en puslekommode med masser af opbevaringsplads så vi har hendes tøj og skifteplads inde ved hende. Dog går vi ud med bleerne med det samme, så vi ikke skal ligge i lugten. Vi har haft en pedalspand derinde, men den kom hurtigt til at lugte, også når den var tom. Så den røg ud. 

 

Vi har ingen problemer med at sove så tæt op ad vores datter - tvært imod. Vi har mulighed for at hun får eget værelse, og da hun var godt et halvt år kom hun også på eget værelse, mest fordi det jo var det man gjorde. Men det fungerede bare ikke, puttekamp hver aften, vågnede mange gange og ville ikke falde i søvn igen. Så efter godt et år rykkede vi hende ind til os for at bryde de dårlige sovevaner, og problemerne forsvandt nærmest med det samme. Så nu sover hun hos os. 

Hun sover heldigvis tungt,  så det generer hende ikke, at vi også er det. Vi kan sagtens snakke, have lidt lys tændt og C har vækkeur til, uden at hun vågner af det. Og hvis hun vågner, skal hun for det meste bare lige høre, at vi er der, og så falder hun i søvn igen inden hun når at vågner rigtigt op. 

 

De første måneder vågner barnet så meget, at jeg synes det er rarest at have det tæt på. Især hvis det bare lige er sutten de skal have :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng har sit eget værelse, han bruger det maks 5-10 minutter om dagen og nogle dage slet ikke. Han sover hos os, leger i stuen, bliver puslet på badeværelset. Han er 17 måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn bliver 2 år i morgen, og han sover stadig i sin tremmeseng i soveværelset. Han har sit eget værelse med legetøj, og på et tidspunkt skal han da også sove derinde, men det bliver ikke endnu. Vi sover alle 3 godt og vækker ikke hinanden, så så længe det fungerer ser jeg ingen grund til at flytte ham på eget værelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde en lillele lejlighed da Felix blev født. Han sov i en bed side crip ved siden af mig, da den fylder mindre end en tremmeseng. Pusleplads var på badeværelset. Sådan en væghængt en der ikke fylder, når den ikke bruges. Vi gik gennem stuen og det fungerede fint. Vi flyttede dog da han var fire måneder da han skulle i en tremmeseng og det var der ikke plads til og fremlejede vores egen lejlighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn bliver 2 år i morgen, og han sover stadig i sin tremmeseng i soveværelset. Han har sit eget værelse med legetøj, og på et tidspunkt skal han da også sove derinde, men det bliver ikke endnu. Vi sover alle 3 godt og vækker ikke hinanden, så så længe det fungerer ser jeg ingen grund til at flytte ham på eget værelse :)

:ditto bare med min datter, hun er dog blevet 2 i sidste måned :D

Jeg tror også nogle børn har mere behov for tryghed om natten end andre, det virker M. Til at have- ligesom Pumpkins datter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia 2 år sover stadig med os og bruger aldrig sit værelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en god loesning med puslepladsen paa badevaerelset og seng i sovevaerelset. 

 

Noah sov ved siden af vores seng i sin lift og ud paa morgenen oftest hos os i sengen. Det er meget praktisk som ammende ;) 

 

Han blev saa flyttet paa eget vaerelse ved 5,5 mdr, laenge foer jeg havde regnet med, men det gav roligere naetter til alle. Igen, han kom ind til os ud paa natten. Havde vi ikke hfat den mulighed, saa havde vi bare sovet sammen  :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de mange svar I er kommet med, dejligt at høre hvordan I har kunne få det til at fungere!
Camilliat - ift at lade dem sove i lift, hvor sundt er det? ved ikke hvor gode madrasserne i sådanne lifte er, men tænker umiddelbart de helt små ikke kan have godt af at længe for længe i sådan en? det lyder ellers som en ret smart løsning, da de jo bestemt ikke fylder så meget som tremmeseng!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de mange svar I er kommet med, dejligt at høre hvordan I har kunne få det til at fungere!

Camilliat - ift at lade dem sove i lift, hvor sundt er det? ved ikke hvor gode madrasserne i sådanne lifte er, men tænker umiddelbart de helt små ikke kan have godt af at længe for længe i sådan en? det lyder ellers som en ret smart løsning, da de jo bestemt ikke fylder så meget som tremmeseng!

De må sove i liften til de ikke kan være der længere ;) Du kan købe en anden og mere lækker madras end den der er i liften :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de mange svar I er kommet med, dejligt at høre hvordan I har kunne få det til at fungere!

Camilliat - ift at lade dem sove i lift, hvor sundt er det? ved ikke hvor gode madrasserne i sådanne lifte er, men tænker umiddelbart de helt små ikke kan have godt af at længe for længe i sådan en? det lyder ellers som en ret smart løsning, da de jo bestemt ikke fylder så meget som tremmeseng!

Hvis du køber en lift, og der følge madras med, så smid den ud ;) der ligger ofte en tynd tynd "madras" i fra start, og det er simpelthen fordi det ser pænest ud - så skal man ikke se på syninger og en træbund. Det er ren æstetik, og slet ikke egnet til at lægge sit barn på!

De fleste babyudstyrsbutikker har liftmadrasser, der er lige så gode som de madrasser, der ligger i barnevogn og tremmeseng, lavet i samme materiale. Gode madrasser til lift er fx Helsemadras og Dunlopillos latexmadras.

Med en god madras vil jeg påstå, at det måske er sundere end en tremmeseng, at sove der hele natten. Nyfødte finder meget tryghed at være pakket godt ind, og ikke have for meget rum omkring sig (de er jo vant til trange omgivelser i maven;) ), så en lift er mere tryg end en stor tremmeseng. :)

Hvis I sætter liften på to stole op af sengen, med ryglænene væk fra sengen, så kommer den lille i højde med sengen, og I kan nemt lige gove sutten eller tage babyen op.

Jeg bor på familiekollegie, hvor der er mange der har små børn på lidt plads. Mange af dem har været glade for en hængevugge, evt. Over fodenden i sengen. Så tager den ikke unødig plads, og de små elsker den måde den vugger, når de bevæger sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for de mange svar! lyder som en fornuftig ide at putte ordentlig madras i liften (uanset om bebs skal sove der om natten eller ej!) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER